בית » וינה | Vienna – כל מה שצריך לדעת לפני הטיול » התמצאות בעיר כולל הסבר על הרובעים השונים

התמצאות בוינה

וינה היא עיר שבה אינספור אטרקציות לביקור, עבור כל הרכב מטיילים ולכל מטרה. מה שהוא בבחינת "צרות של מטיילים" הוא שמדובר בעיר גדולה בהחלט, ומכאן שצריך לדעת להיכן בדיוק מומלץ להגיע, ומה שניתן למצוא בוינה. המלאכה של התמצאות בוינה היא לא הפשוטה ביותר שיש, על רקע החלוקה הטכנית של העיר לרובעים, והעובדה שיש מה לראות גם מחוץ למרכז העתיק של העיר. המדריך הבא ינסה לעשות לכם קצת סדר בבלאגן.

הרובעים של וינה

מפה של רובעי וינה (יוצר: TUBS)

עוד לפני שמתחילים לדבר על התמצאות בוינה הלכה למעשה, צריך להבין איך העיר מחולקת (מה שגם ישפיע על הבחירה של מקום לינה בוינה). מבחינה מנהלית נהוג לחלק את וינה ל-23 רובעים. רוב האטרקציות ממוקמות קרוב במידה מסוימת למרכז העיר – רובע מספר 1 – אך  גם ברובעים אחרים יש מספיק דברים. הרובעים שהמספר שלהם נמוך, בעיקר 1, 2, 3, 5, 6 ו-7 הם אלה שקשה למצוא טיול בוינה שלא יעבור בהם, בחלק מהם אפילו יותר מפעם אחת. מומלץ כן לחשוב על התרחקות מפעם לפעם לרובעים אחרים, בהם יש אטרקציות נקודתיות מעניינות מאד (כפי שתראו בהמשך). התחבורה הציבורית המצוינת של וינה, אחת מהמפותחות והיעילות באירופה כולה, מפשטת את המשימה בצורה דרסטית.

לפניכם סקירה קצרה של המיקום וחלק מהאטרקציות של כל אחד מרובעי וינה:

  1. אינרה שטאדט (Innere Stadt) – מרכז וינה והעיר העתיקה. חלק ניכר מאתרי החובה של וינה ממוקם כאן.
  2. לאופולדשטאט (Leopoldstadt) – האזור היהודי של וינה, ובו אתרים היסטוריים, בתי כנסת, בית חב"ד ועוד. גם פארק פארטר ממוקם כאן. נמצא מזרחית לעיר העתיקה, במרחק הליכה של כ-10-15 דקות.
  3. לנדשטראסה (Landstraßa) – דרומית לרובע מספר 2, על גדת הדנובה הימנית. רובע מעניין נוסף בו נמצאים הפארק העירוני של וינה, ארמון בלוודרה, בית הקונצרטים ועוד. נחשב לפופולארי ולנוח לשהו גם מכיוון שבתחומו נמצאת תחנת הרכבת המרכזית של וינה.
  4. וידן (Wieden) – רובע די קטן, מדרום למרכז העיר. מתאים למי שמחפש להיות במרחק לא גדול מדי מהמרכז.
  5. מרגרטן (Margareten) – רובע שהיה פעם חלק מרובע מספר 4, אבל במהלך השנים הם הופרדו. מיקום טוב, האטרקציה המרכזית היא שוק לנאש מרקט המפורסם.
  6. מריה הילף (Mariahilf) – רובע הממוקם דרומית מערבית ללב וינה וידוע בעיקר בשדרת הקניות מריה הילפר שטראסה, .Mariahilferstrße אזור שמתאים למי שמחפש לעשות קניות, כשבתחבורה ציבורית ההגעה למרכז העיר היא די פשוטה.
  7. נויבאו (Neubau) – רובע פופולארי ומתויר, בעיקר עקב העובדה שהוא ידוע בתור ה-Museumsquarter, רובע המוזיאונים של העיר. כאן נמצאים מוזיאון מומוק לאומנות מודרנית (הגדול ביותר במרכז אירופה), מוזיאון האומנות לאופולד, מוזיאון הילדים Zoom ועוד.
  8. יוזפשטאדט (Josefstadt) – רובע די קטן, אבל כזה המציע מספר מוקדים מעניינים: בניין העירייה, בניין הפרלמנט האוסטרי ואוניברסיטת וינה.
  9. אלסרגרונד (Alsergrund) – רובע הידוע בעיקר בבית זיגמונד פרויד הנמצא בתחומיו, וגם בתחנת הרכבת. זול ללינה, אבל פחות מעניין מבחינה תיירותית.
  10. פבורישן (Favoriten) – רובע דרומי ומאוכלס מאד של וינה. גם כאן המחירים זולים, אבל העניין הייתרותי דל יחסית.
  11. זימרינג (Simmering) – הדבר המעניין ברובע זה, בדרום מזרח העיר, הוא בית הקברות הענקי של וינה.
  12. מיידלינג (Meidling) – רובע פרברי בדרום העיר.
  13. היצינג (Hietzing) – רובע דרום מערבי, די פרברי, עם אטרקציה מרכזית אחת: ארמון שונברון.
  14. פנזינג (Penzing) – במערב העיר, מצפון לנהר. מציע מבנה חשוב מאד – כנסיית שטיינהוף, אחד ממבני האר נובו המוכרים בעולם.
  15. רודולפסהיים פונפהאוס (Rudolfshein Funfhaus) – רובע שלא מעניין יותר מדי מבחינה תיירותית, אבל ממוקם במרחק נסיעה סביר ממרכז העיר.
  16. אוטקרינג (Ottakring) – רובע מערבי, ובו מבשלת הביר Ottakringer.
  17. הרנלס (Hernals) – רובע פרברי בצפון מערב וינה.
  18. ורינג (Wahring) – רובע פרברי בצפון וינה.
  19. דובלינג (Dobling) – רובע פרברי בצפון וינה.
  20. בריג'יטנוי (Brigittenau) – היה בעבר חלק מרובע מספר 2, אבל הופרד ממנו במהלך השנים. נמצא בצפון העיר.
  21. פלורידסדורף (Floridsdorf) – הרובע הצפוני ביותר של העיר, והאזור התעשייתי שלה. פחות מעניין תיירים, אבל מציע מספר מקומות לינה זולים.
  22. דונאושטאדט (Donaustadt) – הרובע המזרחי הזה הוא הגדול ברובעי וינה. לא מציע יותר מדי מוקדי עניין תיירותיים.
  23. ליזינג (Liesing) – הרובע הדרומי ביותר של וינה. רובע מרוחק שעמוס בצמחיה טבעית.

פארקים בוינה

וינה היא עיר גדולה ועמוסה, ללא צל של ספק. ועדיין, יש בה עשרות פארקים ששווה מאד להכיר, בעיקר (אבל לא רק) אם מטיילים בעיר אם ילדים, או עורכים בה טיול רומנטי. פראטר פארק (Park Prater) הוא אחד המפורסמים בפארקי וינה, וללא ספק אחד המוצלחים שבהם. הוא נמצא ממש בלב העיר ומתפרס על פני כארבעה וחצי קילומטרים של אורך, עמוסים בכל טוב: מסלולי הליכה, פינות ישיבה, עצים, אגמים, מגרשי ספורט, דוכני אוכל ועוד. בשטח של פראטר נמצא פארק השעשועים הנוסטלגי, Wurstelprater, ובו גלגל הענק המפורסם של העיר – פארק זה הוא חובה במהלך טיול בוינה עם הילדים. בקרבת מקום תמצאו גם את מוזיאון השעווה מדאם טוסו, הפלנטריום ועוד.

הפארק העירוני של וינה, השטאדטפארק (Stadtpark), נמצא אף הוא באזור נגיש מאד: בחיבור שבין הרובע השלישי לטבעת שמקיפה את העיר העתיקה. זהו פארק עצום בגודלו (שטחו כ-65,000 מ"ר), ובו תמצאו שלל פסלים (המפורסם הוא של המלחין יוהאן שטראוס), שבילי הליכה, חורשות, מדשאות, אגם, מתקנים לילדים, שעון פרחים ועוד. זהו פארק שאפשר להעביר בו בכיף כמה שעות, בכל מזג אוויר.

ארמון שונבורן (Schonbrunn) הוא אחד המבנים החשובים בוינה, והוא נכנס לסקירה הנוכחית בעקבות הגנים הפורחים המרשימים מאד שלו: גן חיות, גן חיות אקווטי, גן בוטני, מזרקות, פרחים, מקום נביעת מים טבעית ועוד. יש במקום יופי של נקודת תצפית – "מרפסת התהילה" – כשבטיול עם ילדים מומלץ מאד לנסות את מוזיאון הילדים שונבורן.
> לרכישת כרטיסים לארמון שונבורן…

בסמוך לארמון בלוודר (Belveder Palace) נמצא מתחם יפה נוסף של גנים: הגנים המלכותיים, הידועים במאגר רחב וצבעוני מאד של פרחים, עליהם ניתן להשקיף דרך מרפסת העמודים.
> לרכישת כרטיסים לארמון בלוודר…

גן חביב אחר מהווה חלק מארמון הופבורג (Hofburg Imperial Palace) – זהו הפולקס גארדן (Volksgarten, "הגן של האנשים"). יש פארקים מתוירים ממנו בוינה, אבל יכול להיות שכאן מסתתר סוד הקסם שלו. מדובר בפארק מרהיב ביופיו, עם כמה מבנים היסטוריים חשובים ופסל מפורסם של הסופר האוסטרי פרנץ גרילפרצר.

בלב רובע 12 נמצא פארק מומלץ נוסף, והוא פארק דונאו (Donaupark), המכונה גם "פארק הדנובה" בשל המיקום שלו ממש על הנהר המפורסם. מעבר לשבילי הליכה ולתפאורה ירוקה מאד, תמצאו בשטח הפארק את המבנה הגבוה ביותר באוסטריה כולה – מגדל Donauturm, המתנשא לגובה של כ-300 מטר מעל פני הקרקע (למעשה, זהו המבנה הגבוה ביותר באוסטריה כולה). בראש המגדל יש מסעדה מסתובבת, לא זולה, שמציעה את אחד הלוקיישנים הטובים ביותר לאוכל. מיותר לציין שהמגדל הוא אחת מנקודות התצפית הטובות ביותר לחקור את היופי של וינה, נכון?

כיכרות בוינה

בהרבה מאד ערים אירופאיות, כולל וינה, הכיכרות מהוות הרבה יותר מאשר נקודת ציון: הכיכרות מאגדות בתוכן הרבה מאד פעמים היסטוריה של ממש, נחשבות לשוקקות וגם מציעות בסמוך אליהן אטרקציות שונות. יש מספר כיכרות בוינה שמומלץ מאד להכיר במהלך הביקור בעיר, כשלחלק מהכיכרות תמצאו את עצמכם מגיעים יותר מפעם אחת.

חלק מהכיכרות של וינה נמצאות בסמוך או כחלק ממבנים העתיקים המפורסמים שהעיר ידועה בהם. כך למשל כיכר הלדנפלאץ (Heldenplatz), הנמצאת בסמוך לארמון הופבורג המפורסם. סמלי ההיכר של הכיכר הם שני פסלים גבוהים, שמשלימים יחדיו את אחת התפאורות המוכרות של העיר. בפתח הארמון יש כיכר נוספת, סנט מייקל (Michaelerplatz), שהוקמה ב-1725 ושכוללת מספר מבנים שמציגים את פאר האדריכלות האוסטרית המסורתית. בכיכר יש מספר מוקדי עניין, לרבות אתר חפירות ארכיאולוגיות, מוזיאון קטן ועוד. מרחק לא גדול משם ממוקמת כיכר מינוריטן (Minoritenplatz), בסמוך לה נמצאת כנסייה בעלת שם זהה. לצד הכנסייה, גולת הכותרת של הכיכר העתיקה הזו, קמו במהלך השנים ארמונות ומבנים היסטוריים אחרים, שמביאים לכך שהגעה לאזור היא במידה מסוימת חזרה בזמן.

כיכר סטפנס פלאץ (Stephansplatz) קרויה על שם הקתדרלה הסמוכה – קתדרלה מרשימה מאד שלא תמצאו בעולם הרבה הגבוהות ממנה (ואתם יודעים מה זה אומר: שניתן לטפס לתצפית עוצרת נשימה על וינה). זוהי כיכר תוססת מאד, עם חנויות, בתי קפה ומסעדות הנמצאות בסמוך. זהו גם המקום ממנו יוצאים סיורים על גבי כרכרות הרתומות לסוסים, עוד שלב במסע שלכם בזמן שתחוו באזורים רבים של וינה.

הקשר היהודי ההדוק לוינה בא לידי ביטוי במסגרת "כיכר היהודים" ((Judenplatz), שמספרת הרבה מהסיפור של יהודי וינה לאורך השנים, וכן – למרבה הצער גם בתקופת השואה. הסמל של הכיכר הוא מבנה קוביה לבן, עליו חרתה האמנית רייצ'ל ווייטריד מדפי ספריה המייצגים את "עם הספר". רבים מגיעים לכיכר כדי לבקר את המוזיאון היהודי המפורסם הנמצא בסמוך, ובו בין היתר ממצאים ארכיאולוגיים של בית כנסת מימי הביניים שנהרס כמעט לחלוטין במאה ה-15.

נקודות ציון חשובות בעיר

כמו בכל עיר בה הטיול נעשה (גם) בצורה רגלית, בוינה יש כמה נקודות ציון חשובות מאד. לנקודות אלה ניתן להגיע כדי להבין היכן בדיוק נמצאים ביחס לעיר, כשפלוס נוסף הוא העובדה שחלק מהנקודות מהוות כשלעצמן אטרקציה תיירותית. את הסקירה חייבים להתחיל עם נהר הדנובה (Wiener Donau), שעובר לרוחבה ולאורכה של העיר – הרבה מאד אתרים פשוט יציינו את המיקום שלהם ביחס לדנובה, וכך גם בחלק מרובעי העיר. זהו הנהר השני בגודלו באירופה, והוא מתחיל מאזור היער השחור, עובר בוינה וגם בערים אחרות. בוינה תוכלו לראות את תעלת דנובה המלאכותית, כאשר הליכה לצידה או ישיבה בבתי הקפה ובמסעדות הסמוכים לה היא חובה במהלך טיול בעיר. לאורך המסלול תמצאו הרבה מוקדי עניין, מסלולי הליכה, פארקים ועוד. מומלץ ללמוד על החשיבות ההיסטוריה וגם האומנותית של נהר הדנובה, והתפקיד החשוב שהוא מילא בהיסטוריה של וינה לאורך השנים.

במהלך טיול בוינה מבקרים ברוב המקרים בעיר העתיקה יותר מפעם אחת. כדי להגיע אליה נדרש לעבור בשער הכניסה, ה-Ausseres Burgtor. מבחינה היסטורית הוא היה חלק ממערכת הביצורים שהגנה על וינה העתיקה, והוא מסמל כיום גם את הניצחון של אוסטריה בקרב על לייפציג. אל תצפו כאן לשער ניצחון מפורסם דוגמת זה של פריז, אבל בהחלט בנקודת ציון מרכזית ובמבנה שמצריך כמה תמונות לפחות.

עוד אתר שיאפשר לכם למקם את עצמכם ביחס לעיר העתיקה היא הטבעת המקיפה את העיר, Ringstrabe. זוהי למעשה שדרה שצורתה היא טבעת (או יותר נכון: שלושת רבעי טבעת), ושלאורכה פזורים כמה מהמבנים החשובים של וינה: ארמון הופבורג, בניין הפרלמנט, בית העירייה, בניין האופרה, המוזיאון לתולדות האומנות, המוזיאון לידיעת הטבע ועוד. הליכה לאורך השדרה היא אחת החוויות ה"וינאיות" ביותר שיש, כאשר מוקפים בהמון מבנים מרשימים, עצים, גינות, אנדרטאות, פסלים ועוד. אם יהיה לכם מזל, תיתקלו באירוע המוני הנערך ברחוב, כפי שקורה בלא מעט מועדים לאורך השנה. השדרה חשובה גם לכל חובבי הקניות, כאשר בתחומיה יש חנויות וסניפים של כמה מהרשתות הבינלאומיות המוכרות והנחשקות ביותר.

יופי של נקודת ציון נמצאת בלב העיר העתיקה, והיא שעון אנקר (Ankeruhr) הידוע בעיצוב הארט נובו שלו. השעון נמצא בכיכר Hoher Market, מרחק הליכה מלב העיר, ומושך המוני תיירים בעיקר בשעות העגולות. בדומה לשעון במגדל האסטרונומי של פראג, אחת לשעה פוצחת דמות מסוימת בבשעון אנקר בקטע מוזיקלי קצר, כאשר בשלושה מועדים לאורך היום (12:00, 17:00 ו-18:00) כל הדמויות יוצאות יחדיו. לצד המופע, השעון עצמו יפה מאד מבחינה חזותית: הוא מגיע לגובה של כשבעה וחצי מטרים, תלוי ומחבר בין שני בניינים.

מגדל המים של וינה (Wasserspeilplatz) הוא אתר חשוב נוסף, שנראה מנקודות רבות בוינה. המגדל העתיק הזה שופץ ושוחזר לפני כעשרים שנה, וניתן להגיע אליו כדי להתרשם מהמראה, לטפס לתצפית יפה על העיר וגם ליהנות בפארק המים הנמצא בסמוך, בו אטרקציות שידברו בעיקר לילדים. מגדל המים נמצא ברובע העשירי של וינה.

 

 

 

מידע רלוונטי נוסף שאולי יעניין אותך:

Subscribe
Notify of

2 תגובות:
Inline Feedbacks
View all comments
2
0
Would love your thoughts, please comment.x