תובנות טיול אופניים באוסטריה - ספטמבר 2021
המסלול והטיפים של יורם גלילי וענבר אל על
מאיפה ולאן
תל אביב – וינה
מקומות הלינה
Vienna – Bassena
Donau – Hotel Wachauerhof
Ardagger Markt – Inn to the Danube bridge
Linz – Hotel Donauwelle
Sankt Agatha – Schloegen
הטיול בקיצור
טיסה לווינה ומשם הסעה שהוזמנה מראש (במסגרת החבילה) עד לפסאו, גרמניה.
רכיבה באופניים במשך חמישה ימים, מפסאו ועד קרמס.
רכבת מקרמס לווינה, ויום וחצי של בילוי בווינה (שקוצצו ליום אחד).
הכנות
כללי
כל הכתוב כאן נכון לסוף ספטמבר 2021. העולם משתגע, בדיקות קורונה ומגבלות שונות שבאות והולכות.
מידע חשוב ביותר שיש בידינו על בדיקות קורונה, עשוי להיות לא רלוונטי ממש בתוך ימים או שבועות, כך שיש לקחת זאת בחשבון.
מעבר לזה, רבים מאד הישראלים המומחים לאוסטריה בכלל ולווינה בפרט, ומה נוכל לחדש כבר… אבל אנחנו רושמים כאן את חוויותינו ותובנותינו.
אם יימצאו יעילות עבור מי מכם – אחלה.
לב הנסיעה היה טיול אופניים עם הקפצות של התיקים.
יש כמה וכמה חברות שעושות זאת (Euro-Bike למשל. אנחנו נסענו עם Austria Radreisen). אולי אתם יכולים להזמין מהם ישירות מהארץ.
אנחנו הזמנו חבילה שכללה טיסות והכל, דרך חברת "בוץ". זה היה מאד נוח והם היו מאד שירותיים.
הטיול שלנו היה אמור להיות בספטמבר הקודם, אבל התבטל בגלל הקורונה, ובזמנו קיבלנו מהם החזר על הכל. סה"כ מחיר החבילה היה סביב 1,000 יורו לאדם.
טיסה
טסנו בחברת Austrian Airlines. כללית, זו חברה מסודרת, שאכן החזירה לנו כסף בעבור הטיסה שהתבטלה בשנה שעברה. עם זאת, בטיסה חזרה היו חריקות חמורות. נכתוב על כך בהמשך.
נכון לעכשיו לאורך כל הטיסה צריך להיות עם מסכת 95KN (או 95N או FFP2 – זה די אותו הדבר), אבל צריך לעקוב אחרי השינויים והעדכונים.
מומלץ (מאד!) להתעדכן בקבוצת הפייסבוק הטובה 'אוסטריה למטיילים'.
עונה
אנחנו נסענו בספטמבר. לאחרונה יש בקיץ גלי חום אפילו באוסטריה לאורך המסלול הזה, ולכן נראה שהסתיו עדיף.
היה לנו מזג אוויר מעולה – קריר ונעים, עם טיפה טיפה גשם ביום האחרון. כדאי להתארגן לגשם, גם מבחינת ביגוד וגם מבחינה נפשית, ולא לחשוש מזה.
בכלל, מזג האוויר הוא קצת הימור כשרוב-רובו של הטיול הוא בחוץ, אין מה לעשות. נכתוב על הביגוד מיד.
מה כדאי להביא מהארץ
נעליים לרכיבה. אנחנו הגזמנו והבאנו זוג נעליים נוסף, למקרה שנרכוב יום שלם בגשם, ולמחרת נרצה נעליים יבשות, אבל לא חייבים להגזים.
חוץ מזה – מחזיק לפלאפון לאופניים. זה מאד שימושי. קניתי אחד מסיליקון שמתלבש ומתפרק בקלות על הכידון (בערך כזה) – מומלץ.
אפשר לשכור קסדות, אנחנו הבאנו את שלנו. כך או כך אל תוותרו על קסדה בשום אופן, זו עצתנו.
ביגוד: זו בסה"כ רכיבה קלה ונעימה, ואפשר לרכוב גם בביגוד ספורט קל; לא חייבים בגדי רכיבה מקצועיים. אם יש לכם – סבבה, אבל לא היינו קונים במיוחד.
אני רכבתי בחלק מהימים (כשהיה חמים יותר) עם מכנסי רכיבה קצרים וחולצה קצרה מנדפת, וברובם – עם גטקעס טרמיים ועליהם מכנסי ספורט, וכן גופיה ארוכה טרמית ועליה חולצה מנדפת ארוכה.
כאשר היה קצת יותר קר, הוספתי על זה מעיל גשם, דק כזה. זה הספיק לגמרי. אפשר אולי לחשוב גם על חם-צוואר, לפחות לבקרים הקרירים.
לגבי דברים רבים אחרים, "בוץ" ידריכו אתכם. אנחנו נציין רק את האופציה של להוסיף כסף עבור אופניים חשמליים.
מי מכם שפחות אתלטי, ושדואג שאולי יהיה לו קשה – זו הצעה מצוינת, שכדאי לקחת. הכוונה איננה לאופניים החשמליים שאנחנו רואים בישראל (כאלה לא ראינו כלל לאורך המסלול כולו), אלא לאופניים שאפשר לבחור שיסייעו בדיווש (ובכל מקרה צריך לדווש). זו עוזר מאד בעליות המעטות שבכל זאת יש, וגם כשמתעייפים, ואפילו עוזר מנטאלית לדעת שהאופציה הזו קיימת. ראינו רבים מאד לאורך הדרך ששכרו כאלה אופניים.
לסיום, אחד הרעיונות המוצלחים שלנו, היה להביא איתנו טרמוס (לחלופין, אפשר גם ערכת קפה).
יש מיליון מקומות בדרך שמתאימים לתה חם ועוגיות. זה לגמרי אחד הדברים המשובחים.
מה היה ואיך היה
צריך לזכור שהמסלולים נתפרים לפי מספר הימים שיש לכם או שאתם רוצים לרכוב, ובהתאם הקיטועים השונים, אז מה שנכתוב כאן יהיה רלוונטי לחבילה שתפרו עבורנו, אבל אולי לא יתאים בדיוק בדיוק למה שיתפרו עבורכם.
למשל, אפילו אם תישנו באותו כפר, לא בטוח שזה יהיה בדיוק באותו המלון. כך או אחרת, הרעיון הוא לתת לכם מושג כללי, וזה העיקר.
את רשימת המלונות והמסלול מקבלים רק קרוב למדי לנסיעה.
יום שישי 17.9.2021
נחתנו בווינה בבוקר, ונסענו ברכבת עד למלון שממנו ידענו שתצא ההסעה (זה גם המלון שאליו חוזרים ובו ישנים ביום האחרון).
סרטונים ובהם הוראות מעולות על נסיעה מנמל התעופה לעיר תמצאו כאן, וכאן. שווה להתעמק בזה רגע.
כללית, אם אתם באים ברכבת, כדי להגיע למלון הספציפי הזה שנציין מיד (אם אכן זו תהיה נקודת המפגש גם עבורכם) אתם צריכים להגיע לתחנת הרכבת Praterstern ומשם ללכת ברגל. זה מרחק קצר, אבל אם יש לכם ציוד רב וקושי הליכה, וכו' – קחו משם נסיעה ברכבת התחתית בקו הסגול 2U תחנה אחת עד תחנת Messe-Prater – ומשם זה ממש ממש קצר. זה באותו כרטיס ששילמתם על הרכבת מנמל התעופה.
עיינו במפה הזו, שווה להכיר אותה. בקשו במלון עותק מודפס, הוא ישמש אתכם הרבה, בעיקר בחזרה לווינה.
אז המלון הוא Bassena ("ברזיה" בעברית, אם תרצו, גם במשמעות של מקום מפגש חברתי של פעם…) הוא מלון מצוין, באווירה צעירה וכיפית (למרות שרמת החדרים היא מעולה ממש) – מאד שמחו לעזור לנו שם ולייעץ, והיתה להם אנגלית טובה. זה ממש בניגוד לכמעט כל שאר המקומות שהיינו בהם.
אם גם אתם תהיו באותו המצב, ויהיו לכם רק שעתיים נגיד לשרוף, משהו כזה, אפשר פשוט לצאת ממנו ברגל לפארק Prater הסמוך – מסלולים חביבים בתוך הדשא ואף בתוך היער (!), פתאום באמצע העיר, להתאוורר מהטיסה ומהניגו'סים… יש לידו פארק שעשועים באותו השם, אבל לא לזה התכוונתי. הליכה רגועה וכיפית.
הנסיעה לפסאו Passau לוקחת קצת יותר משלוש שעות. העיר היא למעשה בגרמניה, בקצה של בוואריה.
לפני כן, כשעברנו בשארדינג Scharding קיבלנו את האופניים, את התיקים ואת ההסברים, והמשכנו לפסאו, למלון Atrium.
המלון פשוט וטוב, פחות או יותר כמו שאר המלונות שישנו בהם בדרך (אם כי, אם מתעקשים – הוא היה הטוב שבהם, גם מבחינת היחס והאנגלית).
לארוחת ערב (שאיננה כלולה) הולכים ברגל 5 דקות לעיר העתיקה של פסאו, היא ממש מעבר לגשר ולדנובה, והיא מקסימה למדי.
הערה אחרונה לפני שהולכים לישון: ביחד עם האופניים והציוד, אתם מקבלים תיק מסמכים מאנשי האופניים. כדאי מאד מאד לעבור עליו.
מצאנו שם דף מיוחד ובו הערה על מעקף שהיינו צריכים לעשות במסלול, עקב חסימה של חלק מהשביל, וכן את החוברת הזו.
יכול להיות שהלילה אתם כבר עייפים, אבל לפחות ממחר כדאי ממש לקרוא בכל פעם את הכתוב בה לגבי היום המתקרב. יש שם הערות חשובות.
החוברת מתעדכנת כל הזמן, והמידע בה חיוני כדי שתתברברו פחות (שהרי בלי התברברויות כלל – אי אפשר) וגם שתדעו אם יש דברים מעניינים בדרך.
לפני שיצאנו, חשבנו שפשוט נשאל את האנשים במלון שאליו נגיע בכל יום, אבל:
א. הם בקושי דיברו אנגלית
ב. הם לא ידעו מה יש בדרך, הם גם לא נראו כמו אנשים שיידעו דברים כאלה (היעזרו בתחנות מידע רבות ומשולטות שנמצאות לאורך המסלול – שם מדברים אנגלית, וגם יודעים לענות)
ג. הם היו מופת של אנטיפתיות קרירה, מתנשאת וחסרת סבלנות.
טוב, מספיק ליום ארוך מאד. לילה טוב.
יום שבת 18.9.2021
יצאנו ברכיבה מפסאו. אתם צריכים להגיע למסלול, המסומן בשלטים האלה:
זה טיפה מלחיץ בהתחלה וצריך לשאול אנשים, אבל אל תילחצו, לאט לאט. אתם צריכים לעבור את הנהר שעברתם אתמול ברגל.
זכרו שאתם צריכים לעבור אותו וגם עוד אחד, ואז מיד למשוך שמאלה. יש שם רחוב צר ממש שיורד בתלילות יחסית, מכוניות לא יכולות לעבור בו.
לוקחים את האופניים ברגל, יורדים (מרחק קצר ביותר) ומגיעים למין דרך עפר "מצע" צמודה לדנובה, ליד פסי רכבת קלה. זה זה?? כן.
עם טיפה עזרה מ-Google Maps (אם כי יש להפעיל כל הזמן שיקול דעת בשימוש ביישום הזה), וגם מאנשים ששאלנו, מצאנו את הדרך.

החוץ למעלה מצביע על המלון. תוכלו לראות את שתי החציות, וכן את תחילת המסלול, המסומנת בחץ התחתון.
זהו, כבו את הפלאפון ורכבו ישר, עם השילוט. זה הזמן ליהנות מהדרך.
ביום הראשון רוכבים (שוב, במסלול שבנו עבורנו) עד Schlogen, בערך 40 קילומטרים.
את רשימת המיקומים המדויקים של המלונות מקבלים לפני זה במייל מ-"בוץ". שווה לעבור עליה, וכמובן להדפיס ולהביא איתכם.
חלק מהמלונות נמצאים ממש על הדרך, ולחלקם צריך לנווט טיפה. נעזרים ב-Google Maps.
כמו כן, מקבלים מראש, בקובץ PDF באנגלית (שעותק ממנו נמצא גם בתיק שתקבלו מהאנשים של "אוסטריה ראדרייזן") את ההמלצה היומית באיזה צד של הדנובה לרכוב, הצפוני או הדרומי. הם יפנו את תשומת ליבכם לכך. כדאי להיות מודעים לזה.
המלון שישנו בו בשלוגן היה בסיסי, בתוך אתר קרוואנים, לא משהו… אם יש לכם כוח להמשיך 200 מטרים באופניים, יש בהמשך המסלול ספסלים על שפת המים שאפשר לשבת עליהם ולנוח לעת ערב. למרות שרוב הסיכויים שכמונו יכאב לכם הישבן ותרצו להתקלח ולנוח.
לא אכלנו ארוחת ערב במלון – האפשרויות לא היו מלהיבות, ולכן יצא טוב שאכלנו ארוחה יחסית גדולה לפני כן, בדרך.
יש הרבה מאד אפשרויות, עוברים כל הזמן כפרים ובהם מסעדות וגסטהאוזים (הנקראים Gasthof) שלרוב יש להם גם מסעדה.
אנחנו עצרנו בדרך במקום שווה, שאיתרנו עוד בבית לפני שיצאנו לדרך, וכעת אנחנו יכולים אכן להמליץ עליו. קצת חיכינו עד שהתפנה מקום לשבת, אבל הנוף והאוכל היו מצוינים.
יום ראשון 19.9.2021
קמים בבוקר וכל הגוף כואב, אבל מחכה לכם פיצוי מלא, בדמות יום רכיבה בנוף נפלא.
היום הזה, מ-Schlogen עד Linz היה יום שברובו, ממש מתחילת הדרך, היה פשוט קסום. אולי אפילו היום הכי יפה.
50 ק"מ עוברים בנחת ובהנאה רבה, השקט נפלא, וכך גם הנוף.
היה לנו קטע במסלול ביום הזה, שהיתה בו חסימה עקב נפילת סלעים על הדרך, והיה צורך לקחת בנקודה מסוימת מעבורת לצד השני, ובנקודה אחרת לחזור ממנה (אזור Obermühl an der Donau) – זו למשל סיבה טובה לקרוא היטב את החוברת המצורפת שהזכרנו בתיאור של יום שישי.
הם גם הוסיפו בתיק המסמכים דף מיוחד בנושא הזה. לא מסובך, ברגע שיודעים את זה מראש. אולי עד שתגיעו החסימה כבר תיפתח ולא יהיה צורך במעקף…
תשעת הקילומטרים האחרונים הם קצת סתמיים, בצמוד לכביש ראשי, והם מובילים ללינץ, שהיא עיר גדולה יחסית, השלישית בגודלה באוסטריה.
מבין ההצעות לפעילות שם נציין את מוזיאון Lentos לאמנות שבנוי בבנין ייחודי, וכן את המרכז לאמנות אלקטרונית – אנחנו וויתרנו על שניהם, כי ידענו שיהיה מעט זמן ונהיה עייפים. אבל כן ישבנו ב-Hauptplatz, הכיכר המרכזית היפה, וכן רכבנו משם לקתדרלה החדשה, Mariendom שהיא מאד מרשימה, מבחוץ ומבפנים.
משם כבר רכבנו למלון שלנו, שהיה די צמוד לנהר ולגשר, כלומר להמשך המסלול, ובזה היה עיקר יתרונו.
יום שני 20.9.2021
זה היה יום רכיבה של 60 ק"מ, שעם סטיה אחת מתוכננת, והתברברות אחת בלתי מתוכננת – הגענו בו לקצת יותר מ-70 ק"מ, סה"כ תשע וחצי שעות מרגע יציאתנו, עד ההגעה למלון. טיפה ארוך מדי… אבל היה בסה"כ יפה.
הנוף ביום הזה שונה מביום לפני כן, ויש לזה את היופי שלו. רוכבים מהצד השני של אזור התעשייה הגדול של לינץ, וכן בין ביצות ונופים שלווים, ברבורים, ברווזים, ארנבת אחת… בניגוד לחלקים מהרכיבה יום לפני כן, שבהם רכבנו בין רוכבים אחרים והיה יחסית עמוס (אולי כי זה היה יום ראשון), ביום הזה יצא שהיינו כמעט לבדנו.
אפשר לעשות קצת סטיות ביום הזה, למשל לעיירה Enns, שהיא העתיקה ביותר באוסטריה, או משהו כזה. אנחנו וויתרנו, ופגשנו כאלה שלא וויתרו, ואמרו שלא היה מה לראות שם במיוחד. לשיקולכם.
עם זאת, מכיוון שמקום הלינה נראה לנו חסר כל ייחוד, כן נכנסו באופן יזום ל-Wallsee-Sindleburg – מרכז העיירה יפה למדי, וכיף לשבת בו, מלבד זה שהכל היה סגור, קצת כמו עיירת רפאים (זו היתה ההרגשה שלנו ברבים מהמקומות). מצאנו בסוף איפה לאכול צהריים מאוחרים.
בוואלסי יש טירה יפה מאד, אבל היא עדיין פרטית ואי אפשר להיכנס אליה, אז צפינו מהגדר. היא ממש צמודה למרכז העיר, בראש הגבעה.
בדיוק בהמשך לזה צריך לציין שמדובר בקצת עליות למרכז העיר וקצת עושים כושר, אבל לא נורא.
המשך הרכיבה דרש טיפה התמצאות בעזרת Google Maps שגם קצת ברבר אותנו בשטח; נדרשת תושייה. עם זאת, הרכיבה מכאן לארדאגר יפה ממש, אפילו שזה סוף היום וקצת שפוכים.
המלון שקיבלנו לא היה בארדאגר עצמה, אלא שלושה ק"מ קדימה בהמשך הדרך, ממש על הגשר ל-Grein. כאמור, קצת התברברנו בדרך אליו (באזור ארדאגר עצמה), אבל בסוף הגענו.
הערה אחרונה ליום הזה: המסלול עובר בגוזן ובמאוטהוזן, שהם שני כפרים שלידם היה המחנה העיקרי של קומפלקס המחנות מאוטהוזן-גוזן. יש בשניהם אנדרטה, ובמאוטהאוזן גם את שרידי המחנה – לשיקולכם אם תרצו לסור לשם ולהיכנס. אם תרצו שייצא לכם בכלל החשק מהאוסטרים, תוכלו לקרוא כאן על המחנות הללו.
יום שלישי 21.9.2021
ראשית, שימו לב שבנקודה זו אתם עוזבים את המסלול 1R ועוברים למסלול 6. יש שלט גדול בענין זה על הגשר. השלטים שמובילים אתכם מרגע זה ייראו כך:
היום הזה היה יום של רכיבה קצרה יחסית, בקושי 40 ק"מ, ומבחינת התכנון הראשוני זה היה מצוין.
חשבנו בהתחלה להתחיל את היום בטירה ב-Greins, בצידו השני של הנהר, אבל וויתרנו על זה בסוף, מתוך מחשבה שנראה מספיק טירות בווינה, וגם שנוף הטירה היפה מבחוץ מספיק לנו.
ישנו במרבאך Marbach ושם ממש ממש אין מה לעשות, אז אולי כדאי כן לחשוב על עצירות בדרך.
אנחנו רצינו בעיקר להגיע מוקדם, בשונה מהיום הקודם, ולנוח. כמובן יצא שביום הזה קיבלנו חדר קלסטרופובי… אבל גינת המלון יפה מאד, ונעים לשבת בה, מתחת לעץ עם נוף לדנובה.
יום רביעי 22.9.2021
ביום הזה היו לנו 50 ק"מ לרכוב, ושתי מגמות מנוגדות: האחת – להגיע ל-Krems בזמן כדי לעלות משם על רכבת לווינה, ואז להספיק עוד לרכוב בווינה בשעות האור עד למלון (5 ק"מ די מלחיצים ברחובות העיר). השניה – למשוך זמן כמה שיותר, כדי שלא ייגמר…
היום הזה, שבו רוכבים ממש בתוך עמק הווכאו Wachau היה יפה בצורה בלתי רגילה. רכבנו בין שדות של תירס, וכרמי גפנים בלתי נגמרים, ומטעי תפוחים… הכל היה מקסים.
השתדלו שלא להתפתות לקטוף מאשכולות הענבים הענקיים; בכמה וכמה נקודות המקומיים שמים פרי וכותבים שאפשר לקחת, או אורזים לכם ענבים ופירות ומבקשים שתשימו יורו. נראה לנו בסה"כ הוגן לכל הצדדים. הענבים טעימים מאד!
חשבנו ביום הזה לסור ל-Melk, שאמורה להיות מאד יפה, אבל גם כבר ראינו רחובות עתיקים והתהלכנו בהם, ולכן לא היינו בטוחים שיש הצדקה לסטייה הזו מהדרך, וגם חששנו לאחר בהגעה לווינה. אז רכבנו בנחת, קצת נרטבים בגשם קל, אבל באמת לא יותר מדי.
מהיום הזה נציין מסעדה משפחתית אחת שעצרנו בה.
יש באמת בלי סוף מסעדות, וכמעט בכל כפר קטן יש איזה Gasthof ובו מסעדה, אבל עצרנו במקום אחד, שאנחנו חושבים שבכל זאת שווה אזכור, וזו המסעדה המשפחתית Weissi's ליד אמרסדורף. למען האמת, זה קצת אחרי שעוברים את אמרסדורף.
אז מה היה מיוחד? קודם כל ההרגשה שמדובר בעסק משפחתי אמיתי, ולא בעוד גסטאהאוז אחד מני רבים.
גם היה שם מצוחצח ממש (כולל השירותים), וגם הקפה והעוגות היו מעולים, והם מוכרים תוצרת משלהם, יין וריבה, ואווירה נעימה. זה ממש על הדרך.
אם ייצא לכם, אנחנו ממליצים.
באזור הזה, עמק הווכאו, ממליצים מאד להיכנס ליקבים מקומיים ולטעום תוצרת משפחתית. שימו לב שהם כמעט כולם נפתחים בין 14:00 ל-15:00. לא לפני כן! אז אם זה מאד חשוב לכם (ואם אין לכם לחץ על רכבת לווינה…) כדאי להתאים את הלו"ז שלכם.
קצת לפני קרמס מגיעים ל-Durnstein. זו ההזדמנות לקנות מזכרות – יש שם כמה וכמה חנויות מזכרות (שלא ראינו במקומות אחרים כלל) ומצאנו שם דברים חביבים מאד. יש גם מקומות לאכול, אם כי בקרמס, בעיקר במרכז, יש גם כן מסעדות טובות; זו כבר עיירה של ממש.
הנסיעה ברכבת עברה בשלום ובנחת (מקבלים עבורכם כרטיסים מראש מהחברה, שמקפיצה את התיקים שלכם למלון בווינה, ורוכשים בעצמכם את הכרטיסים לאופניים), רכבנו בווינה עד למלון (אותו Bassena שהוזכר קודם, אחלה מלון), והתארגנו לקראת יום המחרת. מה ששכחנו זה לגשת מיד לעשות בדיקת קורונה. לא נרחיב בזה כאן, למרות שיש הרבה מה לספר בנושא, פשוט כי עד האביב והקיץ הבאים, כבר הכל יכול להשתנות שלוש פעמים לפחות.
יום חמישי 23.9.2021
ביום הזה נאלצנו לדחוס את מה שרצינו לעשות גם למחרת, כי אוסטריאן איירליינס – ללא שום הודעה – הקדימו את הטיסה שלנו מערב שישי לבוקר שישי, ואת זאת גילינו בהפתעה רק כשניגשנו לעשות צ'ק-אין בטלפון. אז מומלץ לעשות זאת מוקדם ככל האפשר, ולחשוף את ההפתעות הללו. חוץ מזה נשתדל לא לבכות על חלב שנשפך, גם אם הוא קצת נשפך לנו על הראש…
התחלנו את היום בארמון שונברון (Schonbrunn Palace) ארמון הקיץ של בית האבסבורג – רבות כבר נכתב עליו, ונראה שאין מי שביקר בווינה ולא סר לשם, ובצדק. מגיעים ברכבת תחתית שמגיעה ממש עד אליו. אנחנו רק ניתן שלושה פרטי מידע:
- הכניסה לגנים היא בחינם. אם החלטתם שלא להיכנס לאולמות הארמון, אבל אתם כן רוצים לסייר בגנים היפהפיים, שנעים בין עיצוב מוקפד וגיזום מדויק, ובין טבע באמצע העיר, ממש שבילי יער כאלה, ועוד ועוד, מזרקות ופרחים, פסלים ונוי… כל זה הוא בחינם. זו אינה קומבינה או פירצה בחוק, זה כך מאז סוף המאה ה-18. תרגישו חופשי.
- כרטיס הכניסה לארמון הוא 22 יורו, ואז אפשר לסייר עם האפליקציה ועם אוזניות וכו'.אנחנו בחרנו להוסיף 4 יורו ולהירשם לסיור מודרך.
היינו בטוחים שיהיו איתנו עוד עשרות אנשים (כי יש המוני מבקרים), אבל היינו רק ארבעה: אנחנו ועוד זוג חביב מקובה.
אחרי זה קראנו בקבוצה בפייסבוק גם על כאלה שזכו לסיור פרטי ממש. בכל מקרה זה מאד מאד מומלץ!
לקחנו את סיור ה-40 חדרים (יש גם סיור של 22 חדרים), והמדריכה דיברה אנגלית מצוינת והיתה ידענית גדולה. בגלל שהיינו קבוצה קטנה, היא לקחה אותנו לכל מיני פינות נסתרות שבדרך כלל לא מראים, ובסה"כ במקום 50-60 דקות סיור היינו איתה שעה וחצי.
לגמרי שווה את תוספת המחיר. עם זאת, אם אתם עם ילדים – לשיקולכם. כמו כן שימו לב שאין שירותים לאורך הסיור. - לסיום, אם תוקף אתכם רעב והחלטתם לאכול בארמון, יש שלוש אפשרויות: בכניסה, או: על הגבעה למעלה, או – וזו האפשרות הפחות ידועה, ולכן פחות הומה מאדם, ומאוד מומלצת – ליד מוזיאון הכרכרות שנמצא במתחם. לכו עם השילוט. לא נכנסנו למוזיאון הזה, אבל אכלנו במקום מוצל ונעים, באווירה רגועה, אוכל טעים מאד, ולא מאד יקר.
בהמשך חזרנו לעיר, והסתובבנו באזור המכונה District 1 – עוד ועוד ארמונות ופסלים, והעין אינה יכולה לשבוע.
לא הספקנו ללכת למוזיאון אלברטינה (שבעצמו היה בעבר ארמון, וכנראה הוא מאד יפה מבפנים מעבר למוצגים שבו), אבל כן טיילנו קצרות בגנים של ארמון הופבורג (ארמון החורף של ההאבסבורגים) וסיירנו כך:
מכיכר מיכאל והלכנו על רחוב Kohlmarkt עד לכיכר סטפן ולקתדרלת סטפן המרשימה. כבר היה ערב, ונהנינו ממופעי רחוב שונים.
בתחילת רחוב קולמארקט, ליד כיכר מיכאל, נמצאת חנות של שוקולד Heindl האוסטרי, אם תרצו לקנות שוקולדים מעולים במחיר מופקע, וממש לידה קפה Demel המפורסם מאד בעוגותיו ומטעמיו. הצלחנו למצוא מקום בקפה, שנסגר ממש מוקדם (בשש בערב או משהו כזה), ושתינו קפה טוב. העוגות היו, איך לומר… מאכזבות קצת. אולי זה רק אנחנו. בכל מקרה נהוג להתלהב מהן מאד.
על שאר המקומות לאכול ולשתות, לישון ולבקר בווינה – ראו בקבוצות הפייסבוק שהזכרנו בהתחלה. יש המלצות מכאן ועד הדנובה.
למחרת קמנו ועשינו פעמינו חזרה לנמל התעופה והביתה. אנחנו שומעים כעת על עוד ועוד טיסות שמתבטלות ללא כל הודעה, ועל בלגנים כאלה ואחרים בנמלי התעופה בווינה, בודפשט, ועוד. נסיים בתקווה שעד שמזג האוויר יתאים שוב לרכיבה כזו, הדברים כבר יסתדרו. בכל מקרה, זו היתה אחת הנסיעות הכי מוצלחות שלנו, והטיול הזה מומלץ בחום!